ADHD je porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. Řadí se mezi vývojové poruchy, způsobené vrozenou nerovnováhou centrální nervové soustavy, u které dochází k nerovnoměrnému dozrávání různých částí mozku a zároveň k pomalejší nebo horší komunikaci mezi jednotlivými částmi mozku (např. v komunikaci mezi levou a pravou hemisférou). Jak je možné tento stav ovlivnit jinak než jen léky, si přiblížíme v tomto článku.

ADHD = Porucha pozornosti s hyperaktivitou

Zkratka ADHD je z anglického Attention Defecit Hyperactivity Disorder (porucha pozornosti s hyperaktivitou). Tato porucha se dělí do 3 kategorií:

  • prostá porucha pozornosti (ADD) → jedinci mají problémy především v zaměření pozornosti, neobjevuje se zde impulzivita a hyperaktivita, často jsou to děti s pomalejším tempem kognitivních úkonů, uvádí se denní snění a více se v této skupině objevují specifické poruchy učení (dyslexie, dysortografie apod.)
  • hyperaktivita a impulzivita → motorický neklid, zbrklost v úsudku a další
  • porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou a impulzivitou → vzniká spojením prvních dvou typů obtíží a často bývají u dětí v této skupině snížené výkony ve škole, agresivita, nesnášenlivost, neschopnost se podřídit autoritě a obecně uznávaným pravidlům, případně agresivní řešení interpersonálních problémů

Musíme mít na paměti, že se jedná o vrozenou odlišnost CNS a potíže jsou chronického charakteru. Nejedná se o nemoc, kterou bychom mohli vyléčit. U ADHD se spíše užívá výraz „náprava“. Postupným vyzráváním CNS sice může docházet ke zlepšení, ovšem náprava a kompenzace vhodným přístupem by měla být součástí každodenního života. Netýká se pouze dítěte a jeho rodičů, spolupracovat by měli všichni zúčastnění, sourozenci, širší rodina, učitelé, pediatr, psycholog, speciální pedagog, trenér a další osoby, které se s dítětem setkávají.

Výskyt poruchy ADHD se v naší populaci udává mezi 5 – 8 % (cca 135 000 českých dětí), u chlapců bývá tato porucha 3x častější. Důležitá je včasná a přesná diagnostika. Ne každé dítě, které je více aktivní, agresivní nebo nepozorné, trpí poruchou ADHD.

Jak můžeme dítěti s ADHD pomoci?

Postupů k reedukaci ADHD je mnoho. S jednotlivými technikami vás seznámí psycholog nebo speciální pedagog. Jsou zde ale i další oblasti, které mají na dítě významný vliv, a kterým bychom měli věnovat pozornost.

1. Pravidelný denní režim s dostatkem spánku

Pravidelnost dává řád. Vytvoření režimu, který bude mít pravidelnost, může pomoci k jednodušší orientaci v povinnostech a úkolech během dne, tak aby na ně dítě nezapomnělo. Režim může mít podobu různých rutin nebo rituálů. S tím souvisí i systém předem nastaveného odměňování (případně i „trestání“).

90 minut před spaním je vhodné vyhnout se sledování televize, používání tabletů, počítačů a chytrých telefonů, protože jsou tyto přístroje zdrojem modrého světla. Vlivem modrého světla dochází ke změně elektrické aktivity mozku a k potlačení produkce hormonu melatoninu, který má vliv na regulaci spánku. Kromě jiného tak může dojít k významnému ovlivnění kvality spánku a k narušení cirkadiánních rytmů.

2. Dostatek pohybové aktivity

Pohybová aktivita (PA) je obecně pro všestranný rozvoj dítěte velmi důležitá. U dětí s ADHD je nutné volit vhodný typ PA, který bude vyhovovat a hlavně nenutit k PA násilím. Vhodné jsou např. aktivity:

  • jógové
  • pohybové hry
  • cvičení na propojení hemisfér
  • rytmická a koordinační cvičení
  • cvičení se střídáním napětí a uvolnění
  • práce s tělem a dechová cvičení
  • relaxační cvičení

Kromě výše uvedených aktivit je velmi vhodný každodenní pobyt venku na čerstvém vzduchu, alespoň 30 minut.

Umělá barviva v potravinách zhoršují stav u dětí s ADHD 🙁

3. Kvalitní strava

Vliv cukru a aditiv na zhoršení stavu u dětí s ADHD je často zmiňován. U umělých barviv v potravinách je to dokonce prokázáno. V posledních letech se mnoho lékařů a vědců věnuje vlivu střevního mikrobiomu na zdraví. Mikrobiom je jedinečný soubor různých bakteriálních kmenů. Některé kmeny jsou pro nás přátelské a jiné jsou nepřátelské. Pakliže nepřátelské kmeny ve střevě převládají, může tento stav vést k rozvoji různých obtíží nebo nemocí a také ke zhoršení ADHD. Z těchto důvodů bychom měli dbát na kvalitní skladbu potravin ve stravě nejen u dětí s ADHD.

4. Aromaterapie

Aromaterapii můžeme použít pro ovlivnění následujících obtíží, které jsou s ADHD spojeny:

  • nesoustředěnost a porucha koncentrace
  • poruchy spánku
  • stres
  • strach z neúspěchu
  • emoční obtíže
  • motorický neklid

Oleje vybíráme společně s dítětem a zvolíme ty, které dítěti voní. Oleje můžeme použít jednodruhové nebo namícháme směs. Nepoužíváme jednu směs příliš dlouho, ideálně střídáme různé oleje a různé směsi. Nejjednodušší způsob aplikace je pomocí nosního inhalátoru. Ten může mít dítě stále při sobě a použije ho kdykoli potřebuje. Éterické oleje můžeme aplikovat i prostřednictvím difuzéru, aromalampy nebo rozprašovače s éterickými oleji.

Tyto způsoby jsou vhodné např. při učení nebo při vypracovávání domácích úkolů. Před spaním, pro zlepšení kvality spánku a na zklidnění, použijeme éterické oleje v koupeli nebo při masáži. Zapisujeme si, kdy jsme použili jaké oleje, abychom věděli, které směsi jsou příjemné, které méně, a jaké směsi vedly ke změnám.

Kvalitní strava by měla být základ

Po jakých éterických olejích sáhnout při ADHD

V roce 2001 Dr. Terry Friedman zkoumal vliv vetiveru, cedru a levandule u dětí s ADHD. Vetiver se ukázal jako velmi účinný, cedr se ukázal jako účinný. S levandulí nezaznamenal žádné rozdíly ve srovnání se stavem před léčbou. Vetiver a cedr jsou oleje, jejichž složky prochází hematoencefalickou membránou a mohou zvýšit prokrvení mozku.

Dále zvolíme oleje, které centrují, zvyšují schopnost koncentrace a mohou podpořit paměťpetigrain, máta peprná, citron, rozmarýn, eukalypt zářivý.

Na podrážděnost, emoční obtíže a poruchy spánku můžeme využít kardamom, heřmánek pravý, heřmánek římský, pomeranč, mandarinku, petitgrain, kadidlo, růžovou palmu, bergamot a pačuli.

Pozn. redakce: Éterické oleje vždy dítěti nabízejte, nikdy mu je nenuťte a pozorujte jeho reakce. Vždy pracujte pouze s jednodruhovými éterickými oleji a pokud dítěti voní, můžete z nich připravit směs. Vyhýbejte se olejům kontraindikovaným pro děti. Princip nabízení éterických olejů jsem popisovala v článku věnovanému zvířatům.

Vhodné kombinace a směsi s recepty si uvedeme v dalším článku.

Autorkou článku je Petra Hyťhová, foto: Pixabay.

Článek byl publikován ve spolupráci s Kouzlem vůní – Online časopisu o vůních, bylinách a jejich využití. Zdroj článku.

Použitá literatura:

  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
  • PERLMUTTER, D. – LOBERG, K. Mozek v kondici: netušená síla střevních mikrobů a cesta ke svěžímu mozku. Praha: Paseka, 2016. 302 s. ISBN 978-80-7432-688-2.
  • SAKOV, Igor V. Vůně pro duši: úvod do aromapsychologie. Praha: One Woman Press, 2010. 178 s. ISBN 978-80-86356-51-8.
  • Národní institut pro děti a rodinu. Co je to ADHD? [online]. Dostupné z: http://www.hyperka.eu/adhd [cit. 2018-09-18].
  • ŠMOTEK, M. – KOPŘIVOVÁ, J. – ŠÓŠ, P. Vliv modrého světla na cirkadiánní systém, spánek a kognitivní výkonnost. Psychiatrie 2016, 20 (1): 29 – 34 [online]. Dostupné z: http://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/2016/1_2016/smotek.pdf [cit. 2018-09-18].
  • JENSENHOF, H. Aromatherapy Support for ADHD/ADD an Anxiety. NAHA 2012 [online]. Dostupné z: https://naha.org/naha-blog/september-article [cit. 2018-09-18].
  • FRIEDMANN, T. Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) [online]. Dostupné z: https://files.meetup.com/1481956/ADHD%20Research%20by%20Dr.%20Terry%20Friedmann.pdf [cit. 2018-09-18].